פתח סרגל נגישות accessibility

כלי נגישות

החיים הטובים

מיוגה ועד לטאי צ'י – שיטות האימון שעוזרות במניעת נפילות

  • 23
  • ינואר,
  • 2020

נפילות מהוות גורם סיכון משמעותי עבור רבים מבני הגיל השלישי. עד כמה לפעילות גופנית יש מקום במניעתן ומה הופך חלק משיטות האימון לאפקטיביות יותר מאחרות?  

 אם בעבר נבחן בעיקר הקשר בין פעילות גופנית לבין הימנעות מנפילות בקרב בני גיל השלישי, מחקרים מהשנים האחרונות ניסו להסתכל על היחסים בין השניים באופן שונה. מה שעניין את החוקרים הפעם היה: האם כל שיטות האימון יעילות באותה מידה, ואם לא – אילו מצליחות להשיג את המטרה ומדוע?

עבודה על שיווי המשקל

מחקר שערכה קבוצת חוקרים בראשותה של פרופסור קתרין שרינגטון מאוניברסיטת סידני, נועד לבחון את השפעתם של אימונים שונים על תקריות נפילה בקרב אנשים מבוגרים. המחקר התבסס על מחקרים קודמים, בהם נמצא כי חלק מההמלצות שמקבלים אנשים מבוגרים לא רק שאינן מסייעות במניעת נפילות אלא אף מגבירות אותן – בייחוד בקרב מי שכבר מגיעים עם היסטוריית פציעות מהעבר. החוקרים הניחו שהסיבה לכך היא שאותן פעולות מאתגרות את המתאמנים לבצע פעולה פיזית מבלי לעבוד על שיווי המשקל והיציבה שלהם, ולכן מעמידות אותם בסיכון מסוים בשעת הפעילות עצמה ולא מסייעות באופן משמעותי ביתר הזמן.

פרופסור שרינגטון ציינה בראיון שפורסם לאחר המחקר, כי רובם המכריע של בני הגיל השלישי מתרכזים רק בפעילות גופנית מצומצמת כמו הליכה, שמגיעה עם שלל יתרונות אך לא מצליחה למנוע נפילות. החוקרים הוסיפו כי גם אלה שמרחיבים את האימונים שלהם לתחומים אחרים, מתרכזים בדרך כלל באירובי ואימוני התנגדות ופחות באימוני קואורדינציה. זאת למרות ששמירה על יציבות קשורה לתיאום בין שרירים. כאשר החוקרים הפרידו בין התרגילים והסתכלו עליהם בנפרד, הם מצאו כי האימונים היעילים ביותר היו אלה שכללו תרגול קואורדינציה, כמו למשל תרגילי יציבה, יוגה וטאי צ'י.

החשיבות של קואורדינציה בפעילות היומיומית

אנחנו מפתחים ומשפרים את היכולת הקואורדינטיבית שלנו בצעירותנו, והיא עוזרת לנו כמעט בכל מטלה יומיומית. החל מעלייה במדרגות, דרך היכולת לקום מהספה ועד לאפשרות לייצב את עצמנו כדי להתנהל במרחב. אימונים ששמים דגש על שיתוף הפעולה הנדרש על מנת לבצע את כל הפעולות הללו, יכולים לעזור בשיפור שיווי המשקל ולכן להועיל בהפחתת נפילות.

יתרון חשוב נוסף של תרגילי קואורדינציה קשור לעובדה שניתן לבצע אותם ברמות שונות וכמעט מכל מקום. זאת להבדיל מאימוני צעידה, שחייה או פעולות אחרות, שדורשות יציאה מהבית. חלק מהתרגילים הללו מצריכים הדרכה אצל מאמן כושר, ואחרים מתבססים על חפצים שונים שיש בכל בית – כמו למשל כיסא  שתוכלו לאחוז בו בזמן תרגול שמירה על שיווי המשקל.

מתאמנים ומתאזנים

גם למי שבוחרים להתאמן באופן מסודר במסגרת חוגים, מומלץ לתת מקום לאימונים שמתייחסים לשיפור שיווי המשקל. אחת מצורות האימון שנמצאו כמועילות במיוחד היא הטאי צ'י, שהגיעה לתוצאות מרשימות במחקר שנערך באוניברסיטת אורגון בקרב בני 69 ומעלה. הנבדקים, שהגיעו עם עבר של ניתוחים אורתופדיים, חולקו לשתי קבוצות – אחת מהן תרגלה טאי צ'י באופן יומיומי למשך שלושה שבועות והשנייה לא. בסיום התקופה שתי הקבוצות נבדקו שוב, והתוצאות העלו שאלה שתרגלו טאי צ'י שיפרו באופן משמעותי את שיווי המשקל שלהם וגם הורידו את אחוז הנפילות.

החוקרים הניחו שהסיבה לכך היא שהאימון שיפר את היציבה של המשתתפים ולימד אותם להגיב ביעילות רבה יותר לאתגרים. זאת בנוסף לחיזוק כללי של הגוף, שמושג על ידי שמירה על אורח חיים פעיל.

יוגה היא דוגמה נוספת לאימון שמאתגר את שרירי הליבה לצורך שמירה על שיווי משקל, ומאלץ אותנו לשמור על ריכוז בזמן שאנחנו נמצאים בתנוחה סטטית. ניתן לתרגל יוגה ברמות שונות, בכל גיל, ולא חובה להגיע עם רקע מסוים או יכולות אתלטיות יוצאות דופן.

להגיע לחוג בלי לצאת מהבית

במגדלי הים התיכון מקפידים לשמור על אורח חיים בריא באופן יומיומי, כך שבכל אחד מבתי הרשת ניתן ליהנות מחדר כושר וחוגים שונים שמותאמים במיוחד לצורכי הגיל השלישי. יוגה לגיל השלישי, התעמלות בונה עצם וחוגי צ'י קונג הם רק חלק מבין האימונים המוצעים לדיירים באופן יומיומי, בהובלה של מדריכים מקצועיים ובליווי אישי. כל אימון כולל שלל תועלות, הן בהיבט הבריאותי והן בפן החברתי, במטרה לתרום לחיים פעילים, לעזור לכם ליהנות מכל מה שאתם אוהבים וכמובן גם להפחית את הסיכון לנפילות.

קצת עלינו

"מעניין לחיות פה" אינה אמרה ריקה מתוכן אצלנו ברשת מגדלי הים התיכון. אנו מקדישים זמן רב ומאמצים רבים כדי להעניק לדיירים שגרת חיים מרתקת הכוללת הרצאות, סדנאות, פעילויות מחוץ לבית, טיולים, הצגות, עולמות תוכן עשירים ועוד. באתר רשת מגדלי הים התיכון תוכלו להתרשם מחלק מהאירועים שאנו מארגנים עבור דיירי הבתים השונים. אל תסתפקו במעט, הגיעו לביקור ותוכלו לראות במו עיניכם כיצד מתנהלים חיי הדיירים בבתי הדיור המוגן של הרשת. תוכלו לשמוע ממקור ראשון על איכות החיים הגבוהה שמגיעה גם לכם. אנו מזמינים אתכם לסיור באחד מתוך 7 בתי הרשת ברחבי הארץ – התקשרו עכשיו 9167* או שלחו אלינו אי-מייל לכתובת הנמצאת בעמודי הבתים – מצפים לראותכם! רשת מגדלי הים התיכון, הרשת המובילה והחדשנית ביותר בתחום הדיור המוגן בישראל, מונה שבעה בתי דיור יוקרתיים ברחבי הארץ. הבתים בנורדיה, בכפר-סבא, ברמת השרון, בסביון, בבת-ים, בגני תקווה ובירושלים מהווים בית וקהילה עבור אלפי דיירים הזוכים לאיכות חיים גבוהה. אנו מציעים חווית מגורים מרתקת הכוללת שלל פעילויות ואירועים תרבותיים ייחודיים הממלאים את חיי הדיירים ומעניקים להם את הריגוש האינטלקטואלי המגיע להם. כל זאת לצד סביבה בטיחותית ומותאמת לאתגרי הגיל השלישי, כולל צוות מקצועי בעל ניסיון רב, אשר במהרה יהווה עבורכם משפחה אוהבת ותומכת. "אין טוב ממראה עיניים" – אנו מזמינים אתכם לבקר בבתי הדיור של רשת מגדלי הים התיכון ולהכיר מקרוב את דיירי הבתים, את הצוות ואת השירותים שאנו מציעים. השאירו פרטים בטופס צור קשר ונציג מקצועי יצור עמכם קשר בהקדם.