הגיל להתחיל: מחקרים מוכיחים שאף פעם לא מאוחר ללמוד
- 27
- יוני,
- 2019
אנשים צעירים לומדים דברים חדשים מדי יום, הן במוסדות הלימוד הפורמאליים והן בשעות הפנאי שלהם. בגיל מסוים תהליכי הלמידה מאבדים ממקומם המרכזי בחיינו, ובמקרים רבים אנשים מבוגרים בוחרים שלא להיחשף לאפשרויות למידה חדשות. הטענה היא שאדם צעיר תופס דברים במהירות ולכן "המוח שלו מותאם ללמידה", בשעה שאנשים מבוגרים יותר מתקשים לרכוש כישורים או מידע חדש ולכן ישנם כאלה שמפסיקים לנסות.
מחקרים מהשנים האחרונות מוכיחים כי מדובר בתמונה חלקית ואף שגויה. ממצאיהם מעלים כי אמנם ישנם חושים שאכן נפגעים עם הגיל בתהליך טבעי, אבל הביצועים הקוגניטיביים לעומת זאת, נותרים בעינם. במחקרים שערך פרופ' בועז בן דוד מבית הספר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה, נמצא כי קשיים מרכזיים בהם נתקלים אנשים בגיל השלישי בכל הנוגע ללמידה, קשורים בשינויים בראייה או בשמיעה ולא בירידה באינטליגנציה.
באחד מהמחקרים הוא דימה לקבוצת סטודנטים באוניברסיטת טורונטו פגיעה בראייה שמזוהה עם הגיל המבוגר. הוא רשם את המילה 'כחול' בגופן בגוון אדום שאותו דילל, וביקש שיאמרו מה המילה שהם רואים. מכיוון שעם השנים היכולת לראות צבעים יורדת, אנשים מבוגרים עלולים להתקשות בקריאת מילים שרשומות בצבעים מסוימים. דילול הצבע במהלך הניסוי גרם גם לסטודנטים להתקשות בקריאת המילה, ולכן לציין את הצבע שהם רואים במקום את המילה עצמה.
פרופ' בן דוד הסיק כי אנשים מבוגרים עלולים לחשוב שהם סובלים מפגיעה ביכולות הקשב, בשעה שבסך הכל מדובר בקשיים פיזיים. שינויים בסביבת הלמידה והתאמתם לאותם קשיים, החל מגודל האותיות ועד לשמירה על סביבה שקטה, יכולים להוביל לשיפור בתוצאות.
מחקרים נוספים העלו כי אחד מאתגרי הלמידה הבולטים של אנשים בגילאים מתקדמים קשור דווקא לאובדן הביטחון העצמי שלהם. שורת מחקרים שערכה הפסיכולוגית הקוגניטיבית ד"ר דינה טורון מאוניברסיטת צפון קרולינה, העלו כי אנשים בגיל 60 ומעלה מרבים לזלזל בכוחו של הזיכרון שלהם, מה שמוביל אותם להרגלים שליליים בבואם לבצע מטלות יומיומיות.
באחד ממחקריה נתבקשו הנבדקים לבצע שורה של חישובים, שחלקם חזרו על עצמם מספר פעמים. המשתתפים הצעירים שזיהו שמדובר בחישוב שכבר ערכו, נזכרו בתשובתם הקודמת והשתמשו בה כדי לחסוך זמן. המשתתפים המבוגרים יותר לעומת זאת, העדיפו לבצע את החישוב מההתחלה בכל פעם מחדש. ממעקב אחר דרכי פעולתם נראה שרובם דווקא זכרו את התשובות, אבל פשוט נרתעו מלהסתמך עליהן.
טורון מצאה שההרגל של הימנעות מלהסתמך על הזיכרון מגביל גם את הביצועים הקוגניטיביים של אנשים מבוגרים בפעילויות שגרתיות. כך למשל הם יעדיפו לעיין מספר פעמים בהוראות במתכון שהם מכירים, למרות שהרכיבים זכורים להם היטב. ועם זאת, מהמחקרים עלה שניתן לגרום לאנשים גם לסמוך על עצמם מחדש. הצלחה במשימות וקבלת משוב חיובי לאורך המחקר, עזרו למשתתפים המבוגרים לצבור ביטחון בזיכרון שלהם. כתוצאה מכך, הם הצליחו לגשת למשימות המשך ביעילות רבה יותר.
במגדלי הים התיכון אנו מאמינים כי היכולת ללמוד דברים חדשים אינה תלויה בגיל, ושהעשרה בקשת תחומים נרחבת היא אחד מהיסודות שעוזרים לכולנו להישאר ולהרגיש בריאים וצעירים.
לכן הקמנו את קמפוס המגדלים, במטרה לתת מענה לצורך של דיירי דיור מוגן במגדלי הים התיכון להמשיך ולהרחיב אופקים מדי יום. כל דייר מוזמן להירשם וליהנות מקורסים מגוונים בנושאים קלאסיים ועכשוויים בתחומים שונים לבחירתו, החל מהיסטוריה ועד למוזיקה ומדע. סביבת הלימוד הייחודית שכוללת קבוצות אינטימיות וכיתות מרווחות, מעניקה את התנאים הנחוצים כדי ליהנות מלמידה מעשירה באופן חוויתי, בכל שיעור ובכל נושא.