האם הדיגיטל הרג את מנהלי ההשקעות?
- 12
- אוגוסט,
- 2018
למרות שאפשר לצפות כמעט בכל דבר דרך הרשת, הטלוויזיה עדיין חזקה וגם הרדיו. אבל, האינטרנט פגע מאוד בענף העיתונות, למשל. השינוי שהביא איתו הדיגיטל לא פגע רק במדיות האחרות, הוא שינה הרבה יותר מכך. הדיגיטל חיסל, או בפועל נמצא בתהליך חיסול של מקצועות שלמים.
חשבו על עולם הנסיעות. בעבר, סוכן הנסיעות עשה עבורנו את כל העבודה: הזמין מלון, סגר טיסות ושכר עבורנו את הרכב, כל זאת עבור עמלה נאה. היום, אתרי ההזמנות המקוונים נוחים ופשוטים לתפעול ומאפשרים גם לגולשים לא טכנולוגיים לדלג על הסוכן ולסגור את החופשה הבאה לבד ובעלויות מופחתות. סוכן נסיעות הגון אף יאמר לכם ששווה לכם להזמין לבד מלון בחו"ל, כי המחירים בהזמנה ברשת הם ללא תחרות.
בגדים ואופנה – מי בכלל חשב בעבר להזמין בגדים באינטרנט? שלא לדבר על נעליים (בלי למדוד?!). כיום, אתרים כמו Asos ו-ebay (לכל דבר אחר בעולם) הפכו לאתר הבית עבור מאות אלפי צרכנים בארץ, שאולי קופצים לקניון כדי לראות ולהרגיש, אבל חוזרים הביתה ורוכשים ברשת בזמן שנוח להם.
המגמה ברורה לחלוטין – הצרכן הדיגיטלי החדש יודע לאתר ולמצוא בדיוק את מה שהוא צריך, ובמחירים משתלמים הרבה יותר.
אם נחשוב על זה לרגע, בינתיים אף אחד עוד לא המציא אפליקציה שעושה לנו סדר בכל העניינים הפיננסיים שלנו – תיקי השקעות, ביטוחים, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות. אולי כי בכל זאת, לכל אחד ואחת מאיתנו מתאימים מוצרים מסוימים בתמהיל ספציפי.
אנחנו גם לא כל כך אוהבים להזין פרטי פרטים פיננסיים למחשבונים וירטואליים, להקיש בהם מידע אישי, לקבל את התוצאה המתבקשת ולפעול על פיה.
אם נקנה באינטרנט את המוצר ותקרה תקלה כלשהי, עולמנו לא יפול עלינו. מקסימום, לא יגיע כיסוי לאייפון שהזמנו או שנצטרך לחזור לסניף הדואר ולהחזיר לבחורה מאוהיו, ארה"ב את נעלי הריצה שקנינו ממנה ב-ebay.
אבל, כשאנו מחפשים מנהל השקעות או כל בעל מקצוע אחר בעל ידע והתמחות בפיננסים, אנו מחפשים אדם בשר ודם, עם נסיון מוכח. אנו מחפשים אדם שנוכל לתת בו אמון עם חסכונות חיינו. אנו מחפשים גם אדם ולא דמות וירטואלית כי אנו מצפים שהוא/היא יקשיבו לסיפור, לצרכים ולמטרות שלנו, ויבנו מהם תוכנית פיננסית/תיק השקעות/קופת גמל/קרן השתלמות המתאימים למאפיינים האישיים שלנו.
ואם לא אלו הפרמטרים שעל פיהם אתם בוחרים את מנהל ההשקעות, אז אולי כדאי לפעול אחרת.
אפשר לומר שהדיגיטל מחסל מקצועות שאין בהם מעורבות אישית גבוהה. באותה מידה, כנראה שאנחנו עדיין לא מתלהבים להזמין דיאגנוזה רפואית מרופא שרואה אותנו דרך מסך, למרות שיש חברות שמנסות לשכנע אותנו שזה כדאי.
יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מתהליך אחר שהדיגיטל חידד. נכון שבסופו של יום, את החתימה בפועל על ניהול תיק ההשקעות נקיים מול מנהל ההשקעות שלנו, אבל את המחקר המקדים רבים מאיתנו יעשו ברשת.
מחקר של מכון נילסן שבוצע לפני מספר שנים והתקיים על פני 57 מדינות וביניהן ישראל, מראה את השפעת הרשתות החברתיות בקבלת החלטות רכישה של צרכנים. המגמה מראה בבירור שרבים מאיתנו יבצעו החלטות רכישה על בסיס המלצות שנקבל ברשתות חברתיות, גם אם העסקה לא תתבצע בסופו של יום אונליין.

רשתות חברתיות בגיל הזהב
מקור: nielsen
אז בסופו של יום, הדיגיטל לא הורג את מנהל ההשקעות אבל הוא בהחלט עוזר לנו לקבל החלטות כמעט בכל תחום אפשרי.
האם זה טוב או רע? נצטרך להמתין לפיתוח שיגיע אחרי הדיגיטל כדי לשפוט.