מעניין לחיות פה | 6010*
ברוכים הבאים לרשת מגדלי הים התיכון

בוא/י לגלות מה הופך את הדיור המוגן ברשת מגדלי הים התיכון לחוויית מגורים ברמה אחרת. בבעלות הרשת שבעה בתי דיור מוגן פעילים, המציעים דירות יוקרה אטרקטיביות ובסגנונות שונים, המספקים חווית מגורים וקשת רחבה של שירותים.

סגירה x
שתפו שלחו במייל הדפיסו

אירוע: רוקדים בלבן

כמדי שנה, במוצאי שבועות מלאה רחבת הדשא המרכזי של הבית בנורדיה במאות רקדנים, חובבי ריקודי העם והשורות בהנחיית המרקיד נועם יערי לערב הרקדה המונית.

gilad_160818_071

כולם לבושים בלבן נרגשים למפגש החברי ובעיקר נכונים ומוכנים לכבוש את רחבת הריקודים ולצאת במחולות. אתנחתא מעניינת ומהנה לא פחות קיבלנו מקטעי מופע של להקת הריקודים של הוד השרון בשרשרת ריקודים מקצועית בתלבושות ססגוניות.

כולנו מכירים את המסורת לפצוח במחולות בחג השבועות, אבל כמה מאתנו מכירים את מקור הטקס? החגיגות המשמחות מהוות עבורנו הזדמנות חגיגית להתחקות אחר שורשי המנהג ולהבין מהו מקורו.

כולם בלבן – מראשוני העולים עד ימינו

הראשונים שחגגו את הטקס בצורתו המודרנית היו העולים בעליות הראשונות שנהגו לערוך טקסי הבאת ביכורים לחגיגות סוף הקציר. מושבים, כפרים וקיבוצים היו מקושטים בתוצרים חקלאיים ומן הטבע – תפאורה מושלמת לקבוצות היוצאים במחולות לבושים בלבן, נושאים על כתפם את מלוא הטנא. עבור הילדים, אירועים אלו היוו מקור לשמחה, בתהלוכות, בשירה ובזימרה.

עם זאת, לא הרבה יודעים כי למרות הגוון החילוני של החג, מקורו במנהג יהודי קדום הקרוי "קורבן שתי הלחם", כפי שכתוב במקורות:

"מִמּוֹשְׁבֹתֵיכֶם תָּבִיאּוּ לֶחֶם תְּנוּפָה שְׁתַּיִם שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים סֹלֶת תִּהְיֶינָה חָמֵץ תֵּאָפֶינָה בִּכּוּרִים לַיהוָה"— ספר ויקרא, פרק כ"ג, פסוק י"ז.

מכאן, שבניגוד לשאר טקסי הקורבנות שהתרחשו בבית המקדש, בחג השבועות הקרבן היה מלחם שנאפה מחיטים. קורבן זה היה בנוסף על קורבן המוסף שהיה קרב באותו יום. קורבן זה הוא קורבן מנחה שמקורו מן הצומח – עיקרו מסולת חיטים או שעורים ובמקרה זה מלחם העשוי מחיטים.

קורבן זה היה ייחודי בכך שהוא כלל לחם חמץ, בעוד שבשאר הקורבנות היה היה אסור לאפות חמץ, על פי ציווי התורה: "כי כל שאור וכל דבש לא תקטירו ממנו אשה לה'" (ויקרא, ב', י"א).

דעה רווחת היא כי הקורבן בא לסמל את הכרת הטוב כלפי אלוהים ולהודות לו על היבול שצמח (בדומה לקורבן העומר), ולכן קורבן זה מוקרב בחג השבועות, חג הקציר. כמו כן, יש מסבירים שקורבן זה מבטא את התעלות האדם בתקופה שבין פסח לשבועות, כאשר בחג הפסח עדיין היה אסור לו לאכול לחם, ועכשיו הוא כבר נמצא במדרגה בה לא רק שאפשר לאכול לחם, אלא הוא אף רצוי כקורבן.

אם כן, בממלכת ישראל העתיקה נהוג היה להקריב לחם ואילו בימינו אנו, המרנו את המסורת העתיקה בטקס הבאת ביכורים המסמל את תודתנו לפרי האדמה.

חגיגות מהנות!

צרו עמנו קשר